God og dårlig pædagoguddannelse

180,00 DKK


Ingen bedømmelse

Varenr.: 978-87-973165-0-4
stk.

– 18 skarpe tekster om landets største videregående uddannelse

Hans Henrik Hjermitslev
Bo Morthorst Rasmussen

Line Togsverd (red.)

 

Denne bog er noget særligt. Den er en fortælling om pædagoguddannelsen; en fortælling, der dels giver indsigt i pædagoguddannelsens historie og udvikling, dels udspænder det stof, vævet af kontinua, pædagoguddannelsen består af.
Pædagoguddannelsens betydning er vidtrækkende. På den ene side uddannes hvert år tusindvis af pædagoger i en uddannelse, der er bedre end de dårlige historier om den. På den anden side er pædagoger af afgørende betydning for en meget stor del af den danske befolkning.
Pædagoguddannelsen er landets største videregående uddannelse. Der er godt 17.000 pædagogstuderende, med en mangfoldighed af baggrunde, ambitioner og drømme. 23 steder i landet udfoldes pædagoguddannelsens meget brede og varierede vidensgrundlag til studerende, der har det tilfælles, at de vil være pædagoger.
Pædagoguddannelsen er til diskussion. I skrivende stund fordi den evalueres og måske bliver nytænkt – igen. Diskussionerne om pædagoguddannelsen er ikke nye, og kapitlerne afspejler forskellige diskussioner i pædagoguddannelsen. Tidligere har diskussionerne i vid udstrækning været for de få, de indviede, udvalgte, lærde – interne skærmydsler i pædagoguddannelsen har en lige så lang historie som uddannelsen selv. Disse diskussioner er måske endda selve pæda-goguddannelsens sjæl.
På grund af pædagoguddannelsens betydning er der mange deltagere i såvel diskussionen om som i nytænkningen af pædagoguddannelsen. I erkendelse af pædagoguddannelsens rækkevidde er den blevet et politisk debatemne. Diskussionerne føres derfor nu også uden for uddannelsens interne cirkler – og af mange interessenter, der ikke nødvendigvis ser hvilket sammenvævet stykke stof, de maler deres billede af pædagoguddannelsen på.
Med udgivelsen af denne bog ønsker vi at bidrage til diskussionen om pæ-dagoguddannelsen på flere måder: Først og fremmest ved at udfolde det historiske og begrebsmæssige lærred, den nuværende pædagoguddannelse er malet på. Dernæst at give interne stemmer mulighed for at bidrage både fagligt og holdningsmæssigt i den udvidede diskussionsklub, der debatterer fremtidens pædagoguddannelse. Og endelig ved at give alle involverede et større ordforråd, når vi diskuterer pædagoguddannelsen.
Dermed er det vores håb, at diskussionen om pædagoguddannelsen, i fortid, nutid og fremtid, bliver endnu bedre – det fortjener den.


222 sider
ISBN 978-87-973165-0-4