Årg. 4. Nr. 1. 2019
Tema: Teknologiforståelse
René Boyer Christiansen, Thomas Thyrring Engsig og Vibeke Schrøder
Redaktionel indledning
Thomas Illum Hansen, Lotte Hofer Skinnebach og Dorthe Kingo Thruelsen
Socio-teknologisk fantasi og formåen
– et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse i læreruddannelsen
Anne-Mette Nortvig, Tina Hejsel og René Boyer Christiansen
“Jeg er nogle gange kun én YouTube-video foran børnene”
Læreres forståelser og første erfaringer med teknologiforståelse som forsøgsfag på grundskolens mellemtrin
Johannes Fibiger, Mikkel Hjorth, Rasmus Fink Lorentzen og Niels Jakob Pasgaard
Digital myndiggørelse fra Kant over Dewey til teknologiforståelse i folkeskolen
Camilla Finsterbach Kaup
Læreres og lærerstuderendes forståelse af computationel tankegang i relation til matematikundervisningen:
Et hermeneutisk litteraturreview
Jonas Dreyøe, Andreas Lindenskov Tamborg, Sanne Lisborg og Jonathan Hermansen
Teknologiforståelse og adaptive test i skolen
– læreres viden om og anvendelse af de nationale test
Thilde Emilie Møller, Vibeke Schrøder og Mads Middelboe Rehder
Lærerfaglig teknologiforståelse
– digitale teknologiers rekonfiguration fra uddannelse til praksis
Uden for tema
Morten Timmermann Korsgaard, Mikkel Helding Vembye og Stig Skov Mortensen
LæSuspension og eksemplaritet i undervisning:
Et immanent perspektiv på lærergerningen
Lise Isabella Svendsen og Jacob Klitmøller
Lærerekspertise: Kontrol, autonomi eller ’autonomi forudsat evner’?
En forening af divergerende forståelser af lærerekspertise
Jørn Bjerre og Hans Dorf
Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen
Lisbeth Lunde Frederiksen, Elisabeth Halse og Inge Raun Jensen
Skolekultur, lærerstart og fodfæste
Lisbeth Kappelgaard
Stressdiskurser i det senmoderne lærerliv
.png)